Bewerken van Koran
Waarschuwing: u bent niet aangemeld. Uw IP-adres wordt opgeslagen als u wijzigingen op deze pagina maakt. Wanneer u aanmeldt of een gebruiker aanmaakt verschijnen uw bewerkingen onder uw gebruikersnaam, naast andere voordelen.
Deze bewerking kan ongedaan gemaakt worden.
Hieronder staat de tekst waarin de wijziging ongedaan is gemaakt.
Controleer voor het opslaan of het resultaat gewenst is.Huidige versie | Uw tekst | ||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | De Koran is het enige door [[moslim]]s erkende "Heilige" Boek. Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de [[Arabisch]]e taal door de nepgod [[Allah]] via de aartsengel Djibriel aan [[Mohammed]] "neergezonden". De belangrijkste boodschap van dit [[socialisme|fascistische]] boek is dat de [[Islam]] superieur is aan alle andere [[godsdienst]]en en dat alle [[Ons Soort Mensen|ongelovigen]] dood moeten. | |
− | + | ||
− | De Koran is het enige door [[moslim]]s erkende "Heilige" Boek. Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de [[Arabisch | + | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | De autoriteit van de Koran is absoluut. Het wordt gezien als het Woord van Allah. De Koran wordt dus niet geïnterpreteerd. Dit ''kan'' ook niet, want het is een absolute leidraad van de fascistische ideologie van een achterlijke woestijn[[cultuur]]. Je krijgt moslims pas echt over de zeik als je een [[koranverbranding]] organiseert. Toch wil [[Geert]] niet dat wij Korans verbranden. Het is volgens hem beter dat de moslims zelf er stukken uitscheuren, waarna het boek moet worden verboden. Bezit en het gebruik ervan in [[moskee|mosketen]] en in huiselijke kring wordt bestraft met uitzetting of een enkeltje [[tuigdorp]]. | ||
== Inhoud == | == Inhoud == | ||
− | De Koran is geschreven in naam van Allah. De Koran bevat vermaningen en instructies voor moslims, en vertellingen over voorgaande profeten en volken en hun lotgevallen. De Koran is een oproep tot ''islam'', de onderwerping of overgave aan Allah | + | De Koran is geschreven in naam van Allah. De Koran bevat vermaningen en instructies voor moslims, en vertellingen over voorgaande profeten en volken en hun lotgevallen. De Koran is een oproep tot ''islam'', de onderwerping of overgave aan Allah. |
− | Soms brengen de teksten verhalen uit de [[Bijbel]] in herinnering, zoals soera | + | Soms brengen de teksten verhalen uit de [[Bijbel]] in herinnering, zoals soera ''Jozef'', die een deel van het boek ''Genesis'' hervertelt en, volgens sommige commentatoren verwijst ''Zol-Qarnain'' (de twee-hoornige) in soera ''De Spelonk 86'' naar Alexander de Grote. |
− | Maar zoals de [[Christen|Christelijke leer]] op sommige punten van de [[Jodendom|Joodse leer]] over [[God]] wezenlijk afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse én Christelijke leer. Zo maakt de Koran op een aantal plaatsen melding van de profeet Isa | + | Maar zoals de [[Christen|Christelijke leer]] op sommige punten van de [[Jodendom|Joodse leer]] over [[God]] wezenlijk afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse én Christelijke leer. Zo maakt de Koran op een aantal plaatsen melding van de profeet Isa ''de zoon van Maria (moeder van Jezus)'', maar ontkent stellig dat deze de zoon van God is. Wel worden de maagdelijke geboorte en het leven zonder zonde van Isa verteld. De Joodse messiasverwachting, zoals volgens de christenen vervuld door Jezus, komt in de Koran negen keer voor, zoals in soera ''Het Geslacht van Imraan 45''. |
=== Boodschap === | === Boodschap === | ||
Regel 18: | Regel 15: | ||
De Koran brengt vier religieuze leerstukken telkenmale voor het voetlicht: | De Koran brengt vier religieuze leerstukken telkenmale voor het voetlicht: | ||
− | * ''monotheïsme'', verwijzend naar de eenheid van God, het tegenovergestelde van het polytheïsme | + | * ''monotheïsme'', verwijzend naar de eenheid van God, het tegenovergestelde van het polytheïsme waarbij de meerdere goddelijke aspecten elk worden geassocieerd worden met een god. |
− | + | * ''profeetschap'', bevestiging van het profeetschap van Mohammed en dat de Koran het Woord van God is. | |
− | * ''profeetschap'', bevestiging van het profeetschap van Mohammed | + | * ''eschatologie'', verwijzend naar de wederopstanding en de Dag des oordeels. |
− | + | * ''beloning en bestraffing'', normaliter weergegeven door een tegenstelling waarbij de gelovigen beloond worden met de Paradijselijke tuin maar de ongelovigen worden bestraft met het hellevuur in het Hiernamaals. | |
− | * ''eschatologie'', verwijzend naar de wederopstanding en de Dag des | + | |
− | + | ||
− | * ''beloning en bestraffing'', normaliter weergegeven door een tegenstelling waarbij de gelovigen beloond worden met de | + | |
== Ontstaansgeschiedenis == | == Ontstaansgeschiedenis == | ||
Regel 34: | Regel 28: | ||
Volgens de islamitische overlevering werd de Korantekst in de periode 610-632 in delen, beginnend met deel 1, door de engel Djibriel aan Mohammed geopenbaard. De openbaringen werd vervolgens door zijn volgelingen door middel van recitatie (herhaaldelijk opdreunen) uit het hoofd geleerd en fragmentarisch opgeschreven op stukken perkament, hout en bot. Er wordt aangenomen dat Mohammed analfabeet was en dus zelf lezen noch schrijven kon. Hier klopt dus al niets meer van het verhaal. | Volgens de islamitische overlevering werd de Korantekst in de periode 610-632 in delen, beginnend met deel 1, door de engel Djibriel aan Mohammed geopenbaard. De openbaringen werd vervolgens door zijn volgelingen door middel van recitatie (herhaaldelijk opdreunen) uit het hoofd geleerd en fragmentarisch opgeschreven op stukken perkament, hout en bot. Er wordt aangenomen dat Mohammed analfabeet was en dus zelf lezen noch schrijven kon. Hier klopt dus al niets meer van het verhaal. | ||
− | Bij de dood van Mohammed in 632 bestond er geen complete, schriftelijke korantekst. De mondelinge overlevering was in de eerste jaren na Mohammeds dood nog uiterst belangrijk. Toen na de Slag bij Al-Yamaamah (632) echter een groot aantal moslims | + | Bij de dood van Mohammed in 632 bestond er geen complete, schriftelijke korantekst. De mondelinge overlevering was in de eerste jaren na Mohammeds dood nog uiterst belangrijk. Toen na de Slag bij Al-Yamaamah (632) echter een groot aantal moslims gesneuveld was, was dat voor kalief Aboe Bakr aanleiding om de losse tekstfragmenten systematisch te laten verzamelen. Hij wees Zaid ibn Sabit, een van Mohammed's schrijvers, aan om dat te doen. Zaid stond bekend als degene die het meeste van de Koran uit zijn hoofd kende en hij had ook de meeste tekstfragmenten genoteerd. |
− | Zaid baseerde zijn werk in de eerste plaats op de beschikbare geschreven tekstfragmenten, die hij liet controleren door degenen die (delen van) de Koran uit hun hoofd kenden. Vooral voor de juiste volgorde was hij van hen afhankelijk. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. | + | Zaid baseerde zijn werk in de eerste plaats op de beschikbare geschreven tekstfragmenten, die hij liet controleren door degenen die (delen van) de Koran uit hun hoofd kenden. Vooral voor de juiste volgorde was hij van hen afhankelijk. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. |
== Religieuze betekenis == | == Religieuze betekenis == | ||
Regel 50: | Regel 44: | ||
De islam stelt de gelijkwaardigheid van de twee geslachten; de Koran spreekt beide als dusdanig ook toe. Deze gelijkwaardigheid betekent evenwel geen gelijkheid. De islam legt de nadruk op de verschillen die voortspruiten uit de biologische eigenheid van de twee geslachten. | De islam stelt de gelijkwaardigheid van de twee geslachten; de Koran spreekt beide als dusdanig ook toe. Deze gelijkwaardigheid betekent evenwel geen gelijkheid. De islam legt de nadruk op de verschillen die voortspruiten uit de biologische eigenheid van de twee geslachten. | ||
− | * In soera ''De Vrouwen | + | * In soera ''De Vrouwen 34'' wordt de verhouding tussen mannen en vrouwen vastgelegd: mannen zijn "zaakwaarnemers" over de vrouwen en mogen hen "vermanen" of zelfs "slaan" als zij "ongezeglijkheid vrezen". |
− | * In soera ''De Koe | + | * In soera ''De Koe'' wordt gesteld dat twee vrouwen in plaats van één man kunnen getuigen voor het geval "één der twee vrouwen zich zou vergissen". |
− | + | Volgens verschillende interpretaties is het dragen van een [[hoofddoek]] een verplichting voor de vrouwen, zoals vermeld in soera ''De Partijscharen 59''. | |
− | De enige vrouwennaam in de Koran is Maria | + | Ook soera ''Het Licht 31'' en verschillende Ahadith maken gewag van de verplichting tot het dragen van hoofddoeken en sluiers voor gelovige vrouwen. |
+ | |||
+ | De enige vrouwennaam in de Koran is Maria. Zij wordt als zeer hoog aangeschreven, vanwege haar toewijding aan God. Haar naam wordt dertig keer genoemd. | ||
=== Andere religies === | === Andere religies === | ||
− | Gelovigen van andere religies zijn volgens de Koran per definitie ongelovig. De Koran waarschuwt deze ongelovigen vele malen zich tot de Islam te bekeren, doorgaans in zeer | + | Gelovigen van andere religies zijn volgens de Koran per definitie ongelovig. De Koran waarschuwt deze ongelovigen vele malen zich tot de Islam te bekeren, doorgaans in zeer sterke bewoordingen. Ook afvalligen, afgodendienaars en onrechtdoeners worden herhaaldelijk vermaand. |
− | :''"Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij God erger is dan dit? Dezen zijn het, die God heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."'' (soera ''De Tafel | + | :''"Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij God erger is dan dit? Dezen zijn het, die God heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."'' (soera ''De Tafel 60'') |
− | Volgens bepaalde tafsir zou in de openingssoera ''De Opening'' de zevende aya betrekking hebben op de [[ | + | Volgens bepaalde tafsir zou in de openingssoera ''De Opening'' de zevende aya betrekking hebben op de [[joden]] op wie de toorn van God is gedaald en de christenen die dwalen. |
:''"Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is neergedaald, noch dat der dwalenden."'' | :''"Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is neergedaald, noch dat der dwalenden."'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Regel 86: | Regel 71: | ||
---- | ---- | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
''Je bent pas een moslim als je als een zombie leeft naar de regels die in de koran vermeld staan. Niet als je alleen de inhoud kent en de praktijk ervan in de wereld.''<br /> | ''Je bent pas een moslim als je als een zombie leeft naar de regels die in de koran vermeld staan. Niet als je alleen de inhoud kent en de praktijk ervan in de wereld.''<br /> | ||
'''realist - 30-03-’11 13:56''' | '''realist - 30-03-’11 13:56''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
''Islam’s heart lies in the Koran. The Koran is an evil book that calls for violence, murder, terrorism, war and submission. The Koran describes Jews as monkeys and pigs.The Koran calls upon Muslims to kill the Kaffirs, the non-Muslims.''<br /> | ''Islam’s heart lies in the Koran. The Koran is an evil book that calls for violence, murder, terrorism, war and submission. The Koran describes Jews as monkeys and pigs.The Koran calls upon Muslims to kill the Kaffirs, the non-Muslims.''<br /> |